Marknadsföringen är den viktigaste biten när man lanserar sin nya webbshop och detta stannar aldrig upp. Det gäller att hela tiden hänga med i svängarna och uppdatera sig så att kunderna hela tiden får något nytt att vila ögonen på. Även en etablerad kund vill ha erbjudanden och bli glatt överraskad då och då och därför är marknadsföringen den mest essentiella delen hos ett företag.
Skapa trafik till sajten
Att skapa trafik till din webbshop är knepigt men absolut livsnödvändigt om du vill komma någon vart. Det kan kosta mycket pengar och ta mycket tid i anspråk. Konsten att synas så mycket som möjligt utan att vara aggressiv eller ge uppenbar reklam är inte en enkel match och oftast krävs det någon med mycket erfarenhet och kunskap som tar hand om den biten. Om du själv inte har läst marknadsföring så bör du gå en kurs innan du sätter igång med din webbsajt och har du inte lust att ta tag i den biten måste du anställa någon kunnig själ som brinner för sitt yrke.
Det gäller att ranka sig högt upp på sökmotorerna, att sprida sitt budskap på sociala medier, att skicka ut nyhetsbrev eller att länka till sig själv från olika bloggar som också kan skriva om dina produkter. Säljer du produkter är ett fenomenalt sätt att ha ett Instagram-konto och ett Facebook-konto, där du både kan sätta in vackra och tilltalande bilder på den nya kollektionen och samtidigt skriva en text till. Underskatta inte värdet av sociala medier när det gäller marknadsföring. De är de bästa sätten att få så många som möjligt att se dig och sprida ditt budskap genom delning.
Analysera och följ upp
Vad du än gör under marknadsföringen så gäller det att sedan analysera resultaten och fråga dina kunder vad de tyckte om den nya kampanjen, den nya produkten eller vad som kan förbättras. Detta kan du göra med en kundpanel, genom frågeformulär, email eller andra metoder. Se bara till att göra det till något frivilligt och se till att inte störa kunderna genom sena telefonsamtal osv. Analyser måste göras hela tiden oavsett om det gäller kundanalyser eller SWOT-analyser samt omvärldsanalyser. Man måste titta på hur konkurrenterna handlar, hur kunderna uppfattar dem samt erbjuda kunderna vad konkurrenterna missar. Detta tar tid och kunskap.