Se över upplägg och grafik

Handla

När man skapar en hemsida eller en webbshop måste upplägget och grafiken stämma överens med företagets profil och image men den måste också vara lättnavigerad och användarvänlig för kunderna. Det finns så oändligt många designlösningar och upplägg att man kan bli skvatt galen, men det viktiga är att det går en röd tråd genom hela sajten som reflekterar ditt företag och dess värderingar.

Håll det enkelt
Oavsett vilka färger och teckensnitt du vill ha så gäller det att hålla saker och ting enkelt. Din webbshop ska attrahera så många som möjligt och alla ska kunna använda sajten – även folk som vanligtvis inte är speciellt datakunniga. En kund tröttnar snabbt och klickar sig vidare om man efter ett par försök fortfarande inte har hamnat på rätt sida eller länk. Designen av en webbshop handlar också mycket om hur du framställer dina produkter och hur produktbeskrivningarna ser ut. Vill du hålla det strikt och propert eller slänga in en liten dos humor för att skapa en mer personlig touch mellan dig och dina kunder? Fråga dig själv hur du vill bli sedd av folk och gör upplägget därefter. Detta är ett roligt jobb så se till att ha kul under tiden.