Detta är egentligen det första du bör se över, då det är din målgrupp som bestämmer hur din strategi ska se ut, hur din design och grafik är uppbyggd samt hur du ska adressera dig till dem. Att välja målgrupp kan vara mycket enkelt men det kan också vara ganska komplicerat. Om du inte ser upp så kan du attrahera en helt annan målgrupp än den du hade tänkt dig från början och då får du visserligen dina produkter sålda men måste omstrukturera hela din affärsidé. Det betyder också att du gjort fel på vissa plan och att du måste förändra dig om du vill sikta på den ursprungliga publiken.
Att ha en webbshop ska också vara kul och hela processen och inköp av varor måste vara rolig och intressant för dig också – inte bara dina kunder. Se därför till att se över dina konkurrenter och deras kunder för att få en bättre idé om hur du ska gå tillväga. Försök att vara så kunnig och nischad som möjligt och fortsätt i den stilen även på din hemsida och webbshop. Ju noggrannare du är i början desto mindre behöver du oroa dig i framtiden. Jobba på att skaffa riktigt bra konkurrensfördelar med din webbutik.