Att vi svenskar handlar alltmer från Kina och de asiatiska länderna är ingen hemlighet. Det är till och med så att USA och Storbritannien har fått maka på sig när svenskarnas blickar istället riktas mot det billigare landet i öst som har blivit föremål för nätshopping. Folk köper verkligen allt mellan himmel och jord, allt från kläder och skor till elektronikvaror och mobilskal Men istället för att klicka sig in på partykungen.se eller någon annan svensk sajt, så är det kinesiskt som gäller.
Avgiften som ledde till en liten förändring
Resultatet av e-handeln från Kina har blivit att en avgift har lagts på alla paket som kommer därifrån. Postnord har nämligen fått kämpa med över 160 000 paket dagligen som anländer från fjärran östern och detta tär på krafterna och ekonomin och kostar Postnord stora pengar. Paketandelen har också ökat för varje år. Till råga på allt finns det ett stort antal människor som har köpt prylar och beställt långväga ifrån men som sedan struntar eller glömmer att hämta ut sina varor.
Avgiften är vanligtvis 125 kr plus moms på varje paket som kommer från ett icke-europeiskt land, om varans pris överstiger 1500 kr. Man har sedan 14 dagar på sig att betala in pengarna om man vill ha ut sitt paket. Dock har företag som Wish kommit överens med Postnord så att momsen numera ska läggas till i slutpriset vid själva handeln. Avgiften som Postnord lade till med, begränsade antalet paket under 2018 och gjorde så att Wish nu blir tvungna att ändra sina regler.
E-handelsjättar som inte följer reglerna
I Kina finns det flera stora och mycket billiga e-handelsplattformar, bl.a. Wish och Alibaba. Och den typen av e-handel har heller inte omfattats av de regler och skatter som svenska e-handelsföretag måste tillämpa. Företagen som fungerar som klassiska varuhus, vill att du handlar så snabbt som möjligt då du också får speciella erbjudanden om du t.ex lägger varan i korgen inom ett antal minuter. Ingen marknadsföringslag gällde och returfrakten bekostades av dig själv. Man vet heller inte alltid vem försäljaren är och risken med denna typ av e-handel kan vara stor.
Kinesiska varor har medfört stor konkurrens
Den stora e-handeln från Kina har medfört en konkurrens som fått den svenska e-handeln att bromsas och missgynnas. Svenska butiker tvingas slå igen och arbetstillfällena slås ut. Trots detta har svenskarna valt att handla från Kina, vilket har varit ganska förståeligt då priserna är billiga och frakten praktisk. Dessutom är säkerheten på varorna eller kraven på tillverkarna inte likadana som i Europa, något som tydligen ändå inte har satt käppar i hjulen.
Nu har dock avgiften som avser varor från Kina gjort att folk tänkt efter en extra gång innan de handlar därifrån, men i mångt och mycket kommer handeln från Kina förmodligen inte att krympa speciellt mycket ändå.