I starten av en egen webbutik

Handla

Oavsett vad du vill sälja på nätet så går du förmodligen en bra framtid till mötes. Näthandeln ökar stadigt och många tror att man snart måste ta till åtgärder för att hantera alla paket. Att starta en webbshop själv eller med en grupp kan vara mycket lukrativt då e-handeln faktiskt omsätter så mycket som 100 miljarder kronor om året. Det gäller bara att veta hur man går tillväga.

Varför starta?
Det kan finnas flera skäl till varför man vill ha en webbshop. Ofta är det för att utöka en redan etablerad verksamhet som en fysisk butik eller ett lager och man vill nu kunna sälja på nätet också. På så sätt når man ut till en större marknad och det är alltid smart. Man kan också vilja sälja sina produkter tillsammans med andra företag och gå ihop och utveckla en hemsida. Då gynnas ni tillsammans och delar på kostnaderna för webbshoppen. Man kan också välja att enbart sälja sina produkter och tjänster på nätet. Fler och fler inser att hyra för en butik och allt vad det innebär gör att en webbshop drar till sig en större publik och samtidigt är ett billigare alternativ. Dock ska man veta att en webbshopp kräver mycket tid och omsorg och hur man promotar sina varor och visar upp dem är nästan ännu viktigare än i en vanlig butik.

Vad som krävs
Det krävs mycket kunskap innan man startar en egen webbutik. Vem som helst kan naturligtvis göra det men det gäller att också hänga kvar på marknaden och locka kunderna dit. Oftast är detta inte ett enmansgöra utan man behöver professionell hjälp för att ordna upplägget, designen och grafiken, tekniska fel, marknadsföring och lagerhållning. De som öppnar en webbutik har ofta lite eller mycket erfarenhet innan och kan grunderna men det brukar ändå krävas flera personer som håller koll på olika saker.

Om du inte är van överhuvudtaget och har valt att starta ett företag, bör du läsa på ordentligt över olika fakta för att ha en egen webbshop. Man måste ha den rätta tekniska lösningen, erbjuda kunderna en bra och välordnad kundtjänst, ha olika betalmetoder och tjänster som gynnar så många som möjligt, se över sortimentet och sist men inte minst rankas högt upp hos sökmotorerna. Ju bättre din hemsida är desto bättre anser också Google och andra sökmotorer att den är och på så sätt hamnar du i topp när människor klickar sig dit.

I slutändan handlar det om att göra kunderna nöjda och glada så att ryktet sprids och du får mer kunder. Därför gäller det att verkligen sätta sig in i marknadsföring och i din ”buyer persona” och analysera din målgrupps behov. Detta är ganska klurigt men också ett väldigt kul arbete.